Sajtóközlemények

Published on november 28th, 2023 | by Kelemen Lili

0

A gyorsított ágazati vizsgálat módszeréből fakadó két jelentős korlátra hívja fel a GVH figyelmét a Szallas.hu

A Szallas.hu szerint bár a GVH gyorsított ágazati vizsgálata hasznos felvetéseket közölt, az eljárás módszere korlátokba ütközött. Ezek azonban további objektív vizsgálattal hozzájárulhatnak a piac egészséges fejlődéséhez és a piaci verseny tisztaságának növeléséhez.  Az ágazati vizsgálat szűkös időtartama, valamint a minta nagysága és összetétele azonban nem teszi lehetővé a pontos ajánlások megfogalmazását. A Szallas.hu összegezte a GVH ajánlásaira irányuló észrevételeit, és támogatja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara októberben közzétett javaslatait is.

A Gazdasági Versenyhivatal által az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás magyarországi piacán lefolytatott gyorsított ágazati vizsgálatát záró jelentéstervezetéhez kapcsolódóan összegezte észrevételeit a Szallas.hu. Ebben két jelentős korlátra világítanak rá. „Bár a GVH által választott gyorsított ágazati vizsgálat eszköz előnye, hogy a hatóság rövid időn belül képes egy adott kérdéskörben információhoz jutni és azok alapján következtetéseket levonni, hátránya ugyanakkor, hogy éppen a rendelkezésre álló idő szűkössége miatt korlátozott egy ilyen eszköz hatóköre – ismertette álláspontjukat Szabó Tamás, a Szallas.hu Magyarországért és Horvátországért felelős igazgatója. – Így a piac átfogó megértését és több szempontból történő értékelését célzó mélyebb vizsgálat lefolytatására nem feltétlen alkalmas.” A szakember azt is hozzátette, hogy jelen esetben a GVH is csak egy aspektusra, az online szállásközvetítőknek a szálláshelyek szempontjából megragadható működésére koncentrált. Kimaradt viszont az online szállásközvetítők fogyasztói megítélésének vizsgálata, ahogyan elmaradt az online és a nem online szállásközvetítés szegmenseinek értékelése, vagy éppen a fogyasztói érdeklődés közvetlen célját jelentő, a szálláshelyek közötti versenyre vonatkozó fogyasztói percepció elemzése is. A gyorsított ágazati vizsgálat így viszont csak részbeni informáltsággal bírhat, és az abból levont következtetések is meghatározott rész-kérdések megválaszolására alkalmasak, nem pedig ezen összetett, kétoldalú piac újraszabályozására tett általános javaslatok megfogalmazására.

Másfelől a GVH által megkeresett szálláshelyek nagy részének passzivitása miatt az eredetileg a hatóság által tervezett reprezentatív felmérés helyett a mintába beválasztott szálláshelyek alig egynegyede válaszolt a hatósági kérdésekre. Mindezek mellett elveszítette eredetileg megvalósítani kívánt reprezentativitását is azzal, hogy a megkérdezett szálláshely típusok jelentősen eltérő arányban voltak hajlandóak válaszadásra.

A fenti észrevételek mellett a Szallas.hu szerint a GVH vizsgálata hasznos felvetéseket azonosít, amelyek további objektív vizsgálata hozzájárulhat a piac egészséges fejlődéséhez és a piaci verseny tisztaságának növeléséhez. „A Szallas.hu elkötelezett a fogyasztói érdekek érvényre juttatása mellett és támogatja az árverseny érvényesülését a szálláshelyek és a szálláshely-közvetítők viszonyában egyaránt – mondta Szabó Tamás. –  E cél elérése ugyanakkor szabályozói eszközökkel csak a piac egészének vizsgálata, a piaci folyamatok és hatásmechanizmusok megértése alapján valósítható meg.”

 

A Szallas.hu összegzi észrevételeit a GVH által megfogalmazott ajánlásokra irányulóan:

  • A paritásos kikötések piaci logikán alapulnak, azok alkalmazása a hazai piaci folyamatok értékelése nélkül nem lehet jogalkotói tilalom tárgya.
  • A Szallas.hu a fogyasztók saját szempontjain alapuló részletes szűrési és sorba rendezési lehetőséget biztosít a releváns szálláshelyek tekintetében.
  • A Szallas.hu magyar nyelven elérhető, hatékony panaszkezelési és ügyfélszolgálati rendszert működtet, amely mind a fogyasztók, mind a szálláshely partnerek megelégedésére szolgál.
  • A Szallas.hu által alkalmazott óvadéki számla rendszer kizárja a szálláshelyeket hátrányba hozó visszásságok felmerülésének lehetőségét, és biztosítja, hogy a partnerei hozzájussanak az őket megillető összegekhez. A Szallas.hu javasolja e megoldás általánossá tételét a szálláshely-közvetítők számára.
  • A Szallas.hu fontosnak tartja a magyar digitális cégek bevonását a törvényalkotási folyamatok előkészítésébe, hogy erősíteni lehessen a Magyarországon adózó, és értéket teremtő cégek szakmai tudását egy versenysemleges és fogyasztóbarát szabályozási környezet kialakításához.

 

Továbbá a Szallas.hu támogatja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara álláspontját is és a javaslatait, melyek szerint még átfogóbb szabályozásra van szükség, amely a jelenleginél jobban védi a szállásadók érdekeit. Így egyetértenek a BKIK azon törvénymódosítási szándékával is, hogy kapuőr szolgáltatók esetében a fizetési határidő ne lehessen 45 napnál hosszabb, és hogy az árfolyamkockázatot ne csak a magyar vállalkozások viseljék. Valamint azt is szorgalmazzák, hogy törvény írja elő a kapuőrök és a magyarországi vállalkozások közötti szerződések esetére a magyar jog alkalmazását, vagy a kapuőr szolgáltató esetén a magyar nyelvű jogi tanácsadást egy esetleges vitás kérdésben.

Tags: , ,


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑
  • ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

    Amennyiben a Szallas.hu-nál foglalt és kérdése merült fel, keressen minket az alábbi ügyfélszolgálati elérhetőségeken 9:00-18:00 között:

    Tel.: +36 20 890 3150
    E-mail: szallas@szallas.hu
  • SAJTÓKAPCSOLAT

    Ha újságíróként szeretné felvenni velünk a kapcsolatot, keressen minket az alábbi elérhetőségeken.

    Kelemen Lili, PR munkatárs és sajtóreferens
    +36 30 417 8783
    lili.kelemen@szallas.hu
  • KÖZÖSSÉG

  • NÉPSZERŰ

  • ARCHÍVUM