Sajtóközlemények

Published on március 2nd, 2021 | by Kelemen Lili

0

Hogyan vásárolhatunk tudatosan online? – Elindult a megfontoltan.hu

A megfontoltan.hu oldalon publikálta az online kereskedelmi kommunikációs formák fogyasztói percepciójáról szóló kutatásának eredményeit a Szallas.hu és a Frontira. A szabad hozzáférésű riport bemutatja, hogy egy utazást tervező, illetve online vásárló felhasználó döntésében milyen szerepet játszanak a döntést pszichológiai eszközökkel felgyorsítani hivatott vásárlásösztönző üzenetek. A tényszerű és értékítélet-mentes ajánlások felismerése; a saját szükségletek átgondolása és tervezése; a vevői, az ismerősök és a közösségi média vélemények fontolóra vétele mind hozzájárulnak ahhoz, hogy tudatosabban vásároljunk online.

Bár a vásárlásösztönző elemek használata széles körben elterjedt, és így olyan normává vált gyakorlatról van szó, amivel a vásárlók lényegében minden oldalon találkozhatnak, ezeknek a téves alkalmazása sem rövid, sem hosszú távon nem célszerű a weboldalak számára. Mivel a felhasználó rosszul érezheti magát a folyamat közben, a szolgáltató nem fog tudni hosszú távú hűséget építeni a vásárlókkal – derült ki a Szallas.hu GVH felé tett kötelezettségvállalásának keretében a Frontira stratégiai design és tanácsadó cég által készített reprezentatív kutatásból. Online vásárlás vagy szállásfoglalás során rengeteg üzenettel találkoznak a fogyasztók, amik valamilyen módon a vásárlási döntést hivatottak felgyorsítani. Ez lehet akár jó is, hiszen senki nem akar órákon át válogatni különböző opciók között, hanem ha lehet, minél hamarabb szeretne minél jobb döntést hozni. Azonban vékony a határ aközött, hogy melyik üzenet segít valóban könnyebben jobb döntést hozni, és melyik az, ami pszichés nyomás gyakorlásával már eltéríti a fogyasztót az általa elérni kívánt optimális eredménytől. A kutatás eredményeit összefoglaló riport a megfontoltan.hu weboldalon érhető el. A riport feltárja, hogy egy utazást tervező vagy online vásárlást végző felhasználó döntésében milyen szerepet játszanak a szűkösségi hatásra (scarcity effect) vagy a közösségi megerősítés elvére (social proof) építő üzenetek. „Ilyenek lehetnek például a >>Már csak 1 apartman maradt oldalunkon!<< illetve az >>Egy ember tervezi, hogy itt foglal<< – ismertette a részleteket Komándi Krisztián, a Frontira tanácsadója. – Az ilyen üzenetek és felhasználói felületek bizonyos formában segíthetnek jobb döntést hozni, de az ügyfél érdekeit figyelmen kívül hagyva és a tisztességes tájékoztatásnak ellent mondva akár károsak is lehetnek.” Ezek az üzenetek ugyanis anélkül hatnak az impulzusdöntésekre, hogy a fogyasztók észrevennék. Komándi Krisztián azt is elmondta, hogy az ilyen üzenetek helytelen használata kimaradás érzést kelthet a felhasználóban (FOMO), pszichés stresszt okozhat a döntéshozatal során, valamint olyan vásárlási döntésekhez vezethet, amikkel később a fogyasztók nem elégedettek.

A riport a kutatás módszertanát és az eredmények bemutatását követően javaslatokat tesz, hogy milyen szempontokat kell figyelembe vennie egy e-kereskedőnek vagy szállásfoglaló oldalnak, hogy etikussá tegye az online felületein a szűkösségi hatásra és közösségi megerősítés elvére építő üzenetek használatát.

 

Gyakorlati tanácsok online vásárlást végzőknek

Az e-kereskedelmi szakma edukációja mellett a riport olyan tanácsokat is megfogalmaz a felhasználók számára, amelyek betartása növelheti döntéseik tudatosságát és segíthet ellensúlyozni a weboldalon helytelenül alkalmazott közlések hatásait. Egy vásárlásra vagy foglalásra ösztönző üzenet kapcsán bizonyos megfontolások segítenek a fogyasztóknak eldönteni, hogy mennyire felel meg az adott üzenet a tisztességes tájékoztatás elveinek. „Elsősorban, hogy mennyire tényszerű és értékítélet-mentes a megfogalmazás, de az is, hogy mennyire tűnik hitelesnek az adott információ” – avatott a részletekbe a szakember. Az ajánlások között szerepel az is, hogy egy utazás előzetes megtervezésével, átgondolásával, illetve a bevásárlást megelőző listaírással már sokat tehetnek a felhasználók az impulzusvásárlás elkerüléséért, ami szintén tudatosságot eredményez. „A kutatás ezáltal segít az e-kereskedők, és online platformok számára, hogy felismerjék a sürgető és fogyasztót segítő üzenetek közötti különbségeket, és így jobb felhasználói élményt biztosító weboldalakat hozhassanak létre – fűzte hozzá Szigetvári József, a Szallas.hu Csoport vezérigazgatója. – Bízunk benne, hogy az összegzést mind a turizmus szereplői, mind a teljes e-kereskedelmi piac fel tudja használni, az ismeretek birtokában pedig az online szállásfoglalást vagy vásárlást végző felhasználók is tudatosak lesznek.”

 

A kutatás hátteréről:

A kutatás során három módszerre támaszkodva elemezték a vásárlásösztönző üzeneteket. Áttekintették az akadémiai irodalmat és összegyűjtötték a hazai gyakorlatokat (szállásfoglaló oldalak: Trivago, Agoda, Booking, Airbnb, Hotels.com, Szállásvadász; e-kereskedelmi oldalak: eMAG, Extreme Digital, Alza, Tesco, Decathlon, Regio Játék, Praktiker, Notino, Ryanair, Skyscanner); 18 fővel mélyinterjúkat bonyolítottak le, és EKG, valamint szemmozgás elemzéssel egybekötött használhatósági tesztet végeztek. Mindezek mellett egy 1600 fős mintán végzett online tesztet is lefolytattak a vásárlásösztönző üzenetek által a felhasználókban keltett érzéseket vizsgálva.

A Szallas.hu GVH felé tett kötelezettségvállalása keretében megvalósult kutatását a Frontirával, a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszékkel és a Reacty Digital-lal együttműködve végezték el.

 

További információ a megfontoltan.hu weboldalon és az onnan letölthető riportban olvasható!

https://megfontoltan.hu/

 

Online vásárlók tudatos internethasználatára irányuló edukációs videó 1. rész: utazás, szállásfoglalás

https://youtu.be/Sg5jh81RO_E

Online vásárlók tudatos internethasználatára irányuló edukációs videó 2. rész: online vásárlás

https://youtu.be/ObJEcAcNcsw

 

Tags: , , , , ,


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑
  • ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

    Amennyiben a Szallas.hu-nál foglalt és kérdése merült fel, keressen minket az alábbi ügyfélszolgálati elérhetőségeken 8:00-20:00 között:

    Tel.: +36 30 344 2000
    E-mail: szallas@szallas.hu
  • SAJTÓKAPCSOLAT

    Ha újságíróként szeretné felvenni velünk a kapcsolatot, keressen minket az alábbi elérhetőségeken.

    Kelemen Lili, PR manager és sajtóreferens
    +36 30 417 8783
    lili.kelemen@szallas.hu

  • NÉPSZERŰ

  • ARCHÍVUM