Partnerhírek

Published on május 30th, 2017 | by Vereckei András

0

Lesz-e kötelező szervízdíj?

Heves érzelmeket, egymásnak ellentmondó véleményeket váltott ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) azon javaslata, mely szerint a fizetések emelése érdekében kötelező szervízdíjat számolnának fel a vendéglátóiparban.

Az ötlet először egy május derekán rendezett idegenforgalmi konferencián merült fel. Flesch Tamás MSZÉSZ-alelnök a Turizmus és Profit 2017 konferencia apropóján arról szólt, hogy a szobakiadás és vendéglátás áfájának csökkentése elengedhetetlen. A szövetség javasolná a kormánynak az ágazati adókulcs 5%-ra történő mérséklését, amiért cserébe vállalnák a nettó bérek növelését. Ugyanakkor jó ötletnek tartanák egy 8-15%-os kötelező szervízdíj bevezetését, amit szintén fordíthatnának bérfejlesztésre. Az intézkedéstől az ágazat fehérítését illetve a külföldre vándorolt munkaerő hazacsábítását remélnék. A konferencián elhangzottakat később a szövetség az MTI érdeklődésére is megerősítette. Az MSZÉSZ szerint az intézkedés mellett szól, hogy számos — főképp budapesti étteremben — már alkalmazzák a szervízdíjat. Javaslatuk szerint az ebből befolyó összegek felosztását a tulajdonos, üzemeltető, az ott dolgozók bevonásával, közösen határozza meg. A jelenlegi felső határ nélküli helyett 8-15% közötti mértékről az egyes vendéglátóhelyek maguk dönthetnének. A szervízdíjra az étlapon egyértelműen fel kell hívni a vendégek figyelmét.

Nem ért egyet a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetség (KISOSZ) a szervízdíj kötelezővé tételével. Antalffy Gábor elnök szerint hiányzott a javaslattétel előtti széles körű szakmai egyeztetés. Antalffy a Napi.hu-nak arról szólt, hogy az ötlet a „wellness-szállodásoktól” származik, mivel esetükben igen elterjedtek a készpénzmentes fizetési módok, ami miatt a személyzet lemarad a borravlóról. Úgy véli, hogy a javaslat révén megszűnne a borravaló azon sajátossága, hogy azzal a minőséget, a jó kiszolgálást díjazza önkéntes alapon a vendég. Antalffy nem tart attól, hogy a bankkártyás fizetés elterjedése miatt visszaszorulna a borravaló fizetése. A KISOSZ álláspontja szerint az éttermi személyzet fizetését a piaci viszonyoknak megfelelően béralku során kell kialakítani, nem pedig a szervízdíjtól függővé tenni.

Gál Pál Zoltán, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (Vimosz) elnöke szerint kérdéses, hogyan határozzák meg illetve dokumentálják a kisebb vállalatoknál a díj munkáltató és munkavállaló közötti felosztását. Ez különösen a kisebb vendéglátóhelyek esetében vet fel erőviszonybeli kérdéseket.

Az MSZÉSZ-nél nem tartanak attól, hogy a szervízdíj nem jut el a dolgozókhoz. Ahogy attól sem, hogy a szervízdíj kötelezővé tétele az árak emelkedésével járna. Szerintük az éttermi áfa 5%-ra csökkentése lehetőséget teremt a rugalmasabb árpolitikára is.

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója, Guller Zoltán lehetőségként tekint mind az áfacsökkentésre, mind pedig a kötelező szervízdíj bevezetésére, melyek szintén hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az ágazat, a bevallások alapján jelenleg nemzetgazdasági átlag 60%-át elérő fizetések jövő év elejére jelentősen megemelkedhessenek.


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑
  • ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

    Amennyiben a Szallas.hu-nál foglalt és kérdése merült fel, keressen minket az alábbi ügyfélszolgálati elérhetőségeken 9:00-17:00 között:

    Tel.: +36 20 890 3150
    E-mail: szallas@szallas.hu
  • SAJTÓKAPCSOLAT

    Ha újságíróként szeretné felvenni velünk a kapcsolatot, keressen minket az alábbi elérhetőségeken.

    Kelemen Lili, PR munkatárs és sajtóreferens
    +36 30 417 8783
    lili.kelemen@szallas.hu
  • KÖZÖSSÉG

  • NÉPSZERŰ

  • ARCHÍVUM