Published on november 28th, 2017 | by Vereckei András
0Jövedelmezőség, áfacsökkentés, sharing economy az MSZÉSZ közgyűlésen
November 22-23-án zajlott Hajdúszoboszlón a 600 tagú MSZÉSZ, Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének közgyülése. Szó volt jövedelmezőségről, airbnb-ről, és téli marketingkampányról — számolt be a Vendég & Hotel Online.
Az eseménynek a szoboszlói Hunguest Hotel Béke adott otthont, mely minden bizonnyal jelentős és növekedő mértékben vette ki a részét a város tavalyi 1,3 millió vendégéjszakájából. Ahogy utóbbi mutatóhoz nagy mértékben járul hozzá a gyógyfürdő is, mely szintén előző évben 1,8 millió vendéget vonzott.
Könnyid László, a szövetség elnökének expozéjából kiderült, a növekedés nem csak Budapestet érinti, hanem vidéken is megindult. Azonban a szobaárbevétel és foglaltsági ráta emelkedése fölött érzett örömöt némiképp árnyékolja az iparág jövedelmezősége. Könnyid arról számolt be, hogy ez a magas költségek mellett még hagy némi kívánnivalót maga után.
A költségek kimutatható hányadát teszik ki a munkabérek. Azonban a munkaerőpiaci helyzet továbbra sem megnyugtató. Megoldására felmerült szerb és ukrán munkavállalók Magyarországra csábítása. A költségeket csökkentheti a szálláshelyi áfa mérséklése. Erre vonatkozóan azonban a közgyűlésen szintén megjelent Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az adónem csökkentését nem tartja kizártnak, de egyrészt az ágazat a hatékonyságnövelést ne csak az államtól várja, továbbá garanciát szeretnének arra, hogy az alacsonyabb áfának köszönhetően megmaradt pénzösszeget ténylegesen bérfejlesztére költik a piaci szereplők. Könnyid László ugyanebben a témában jegyezte meg még Guller Zoltán előtt, hogy mielőtt döntést hoz, szintén látni szeretné az állam a vendéglátóipari áfa csökkentésének hatásait.
A közgyűlésen is szóba került a szállásfejlesztést a kiemelt régiókban felkaroló Kisfaludy program. 2018. március 31-ig az összes pályázatot meghirdetik, míg az első nyerteseket már november 30-án nyilvánosságra hozzák. Bánhegyi Zsófia, az MTÜ vezérigazgató-helyettese arról szólt, hogy a bővülő kapacitások felé erőteljesebb belföldi kampánnyal szeretnék terelni a közönséget. A téli kampányuk január 15-én indul.
Könnyid Lászól szerint az üzleti turizmust pedig az fejleszthetné jelentősebb mértékben, ha végre elkészülne az a bizonyos nagy befogadóképességű kongresszusi központ. Üzleti vagy szabadidős turizmus, a vendégnek egyaránt fontos, hogy szolgáltatási minőség terén képes legyen eligazodni. A szövetség ezért kiáll a kötelező Hotelstars Union-tagság mellett.
Hamvas Zoltán, a szövetség gasztronómiai társelnöke egy másik nagyon fontos vendégcsoportra hívta fel a figyelmet. Elmondása szerint Európában mintegy 7 millió gasztroturista utazgat. Magyarországra csábításuk érdekében szorosan együttműködik az MSZÉSZ egyebek mellett a Pannon Gasztronómiai Akadémiával valamint a Bocuse d’Or Akadémiával.
Nincs szálloda szakmai esemény sharing economy és a nagy szállásfoglalási portálok témája nélkül. Előbbiről szólva az ún. közösségi megosztáson alapuló szálláskiadás szabályainak újragondolását kívánja elérni a szervezet. Elismerik: szükség van rá, de nagyobb mértékben kell ellenőrizni, szabályok közé terelni az ezeket igénybe vevő turisták nagy mértékű növekedése miatt. Egy nagy külföldi szállásfoglaló portál közgyűlésen megjelent képviselői szerint van, amiben nem szégyen jó gyakorlatot átvenni másoktól, ilyen például az ügyfelek olyan típusú adatgyűjtése, amivel még testreszabottabb ajánlattal lehet őket behozni a szálláshelyre.