Published on szeptember 25th, 2018 | by Vereckei András
02018 II. negyedévében a külföldiek sokan utaztak hozzánk, mi pedig sokat külföldre
2018 II. negyedévében a külföldiek 14 millió alkalommal utaztak Magyarországra. A beutazások száma az egy évvel korábbihoz képest 3,6%-kal nőtt, ezen belül az egynapos utak száma 2,0%-kal csökkent, a többnapos tartózkodásoké 18%-kal emelkedett. A külföldi látogatók költése 9,3%-kal nőtt, és 2018 II. negyedévében folyó áron 501 milliárd forintot tett ki. A magyar lakosság külföldi utazásainak száma 10, az utazásokhoz kapcsolódó kiadások 3,3%-kal bővültek – derül ki a KSH nemzetközi utazásokat vizsgáló felméréséből.
Az egynapos utak csökkenése mögött a rokon- és barátlátogatások, az átutazások és a munkavégzési céllal tett utak mérséklődése áll. Azonban nőtt az egynapos üdülési célú beutak száma. Szintén jó hír, hogy a többnapos utazások száma 18%-kal nőtt. A szabadidős, szórakozás, egészség- megőrzési célú utak aránya 60% volt, számuk szintén nőtt.
A 4,4 millió többnapos beutazás esetében legtöbben Romániából (648 ezer fő), Németországból (605 ezer fő), Ausztriából (387 ezer fő) és Szlovákiából (341ezer fő) érkeztek. Az osztrákok száma harmadával, a németeké és a románoké hatodával nőtt, a szlovákoké 9%-kal csökkent az előző év II. negyedévihez képest. Az USA-ból 198 ezren érkeztek. Rokonlátogatásra főként Romániából, az egészségügyi kezelésekre Ausztriából és Németországból jöttek hazánkba, míg az átutazók elsősorban románok és szerbek voltak.
A külföldiek utazásaikhoz kapcsolódóan 501 milliárd forintot költöttek a vizsgált időszakban, 9,3%-kal többet, mint 2017. II. negyedévben. Bőkezűségben az osztrákok vezették a sort. Kiadásaik egyötödét szállásra és vendéglátóipari szolgál- tatásokra, közel egyharmadát egészségturisztikai célokra, kétötödét vásárlásra fordították.
Az egynapos utazások során a magyarok a szomszédos országokat, közülük is jellemzően Ausztriát, Szlovákiát vagy Ukrajnát keresték fel. A külföldre tett utazásokhoz 211 milliárd forint kiadás kapcsolódott, 3,3%-kal több, mint 2017. II. negyedévben. A nagy súlyt képviselő szabad- idős turizmus kiadásai 6,2%-kal csökkentek, míg a rokon- és barátlátoga- tások alatt elköltött összegek harmadával emelkedtek. A magyar utazók negyedével többet költöttek vásárlásra, ezzel szemben az üzleti utak és a munkavégzéshez kapcsolódó kiadások tizedével csökkentek. Az egynapos külföldi utazásokhoz kapcsolódó költések negyedével nőttek, túlnyomó részüket a vásárlások tették ki.