Published on május 30th, 2018 | by Vereckei András
0Budapest a szállodapiac élmezőnyében
A Colliers International legújabb szállodapiaci tanulmánya szerint a közép-kelet európai hotelpiac olyan erősödésen ment keresztül, hogy – különösen Budapest – egy kiadható szobára jutó szobaár bevétel alapján igen előkelő helyen végzett.
A tanulmányból kiderül, hogy az egyre erősödő turizmusnak köszönhetően a közép-kelet európai hotelpiacon az elmúlt 3 évben történt gyors növekedése megmutatkozik mind a szállodapiaci teljesítmény mutatókban, mind a tranzakciós volumenben. A régión belül Budapest hotelpiaca kivételes előrelépést tudott elérni RevPAR növekedése terén. Olyannyira, hogy ezzel megelőzte a régió kulcsszereplőit is.
Budapesten 2500 hotelszobányi fejlesztést jelentettek. A tekintélyes kapacitásbővülés főként a turisztikai szektor bővülésének köszönhető. A tanulmány is hivatkozik a 2017-ben Budapestre érkező rekord számú – 8,9 millió – külföldi turistára. Emlékeztetnek: ez 6,9%-kal haladja meg a 2016-ban érkező külföldi látogatók számát. Magyarországon belül még mindig Budapest a legkedveltebb úticél a külföldiek körében, hiszen a budapesti vendégéjszakák közel 90%-át a külföldi vendégéjszakák teszik ki, miközben ez a ráta ténylegesen alacsonyabb a vidéki szálláshelyeken.
A hotelpiaci teljesítményünk jobb megértése érdekében összehasonlításra került a főváros szállodáinak teljesítménye közép-kelet európai társaival, megvizsgálva a RevPAR, szobaár és a foglaltsági rátát Prágában, Pozsonyban és Varsóban. Ennek megfelelően Budapest a második helyet foglalja el a szobaár és RevPAR tekintetében, illetve a harmadik helyen áll a foglaltsági ráta sorrendjében. Következésképpen elmondhatjuk, hogy van még tere a fejlődésnek a budapesti hotel piacon, különösképpen a szobaárak tekintetében.
Steinfeld Tamás, a Colliers International piackutatási igazgatója amellett tartja bámulatosnak a budapesti fejlődést, hogy az sharing economy egyre nagyobb teret hódít. „Kutatásunk során megállapításra került, hogy Budapest az Airbnb szálláskínálat/hotelkínálat arányát tekintve már egy érett piacnak tekinthető, mivel ez az arányszám már majdnem eléri a londoni szintet” — véli. Szerinte inkább a belvárosi középkategóriás hotelek a szállásmegosztó oldalak fő versenytársai. Hozzáteszi, hogy a helyzeten sokat változtathat, ha a legismertebb szállásmegosztó platform bevezeti prémium szolgáltatásait.