Published on február 20th, 2017 | by Mészáros Judit
0Egyre több magyar foglal szállást és repülőjegyet interneten
A piackutató Nielsen egy friss kutatásából derül ki, hogy a magyar utazóközönség többsége ma már online foglalja le repülőjegyét és szállását.
A közvélemény kutató cég 63 országban 30 ezer fő bevonásával készült felméréséből kiderül, hogy a hagyományos és az online vásárlói platformok közötti határ eltűnőben van. Azok a fogyasztók, akik korábban már vásároltak tartós terméket vagy szolgáltatást az interneten, jellemzően hajlamosabbak még több pénzt elkölteni a világhálón. A növekedés mértéke 2015-höz képest 1%. A fogyasztók nyitottak az online és mobil kuponok felhasználására, és hűségprogram alkalmazások letöltésére is — derült ki a kutatásból. A vásárlási szokások átalakulásának következtében a hagyományos kereskedők egyre erősebben jelennek meg az internetes térben, de az ellenkezője is igaz: az eddig kizárólag virtuálisan működő webáruházak valódi üzleteket is nyitnak.
Európában vezet az utazások online foglalása 67%-kal, ezt a válaszadók döntő többsége végzi inkább az interneten, a válaszadók negyede (26%) online és utazási irodán keresztül is lefoglalja nyaralásait, és csupán 7%-uk ragaszkodik az utazási irodához. A magyaroknál ez a szám kiugróan magas: száz honfitársunkból 78% online foglalja le repülőjegyeit illetve szállását. Tanulságos lehet a vendéglátásban érdekeltek számára, hogy Magyarországon ezzel szemben a harmadik helyen az étel házhozszállítás végzett: ezt honfitársaink mintegy fele (49%) intézi az interneten keresztül.
Az online forradalom nagy haszonélvezői az ún. közösségi megosztáson (avagy angolul sharing economy) alapuló internetes vállalkozások. A főként személyi fuvarozást és szálláshelyeket kínáló webes felületek üzemeltetői ugyanakkor új kihívásokat jelentenek az adott ágazat, így a szállodaipar számára is. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségénél úgy gondolják, a szálláshelykiadás ilyen formájának ugyanúgy megvan a helye, de egyenlő jogszabályi normákat, egyenlő piaci versenyfeltételek megteremtését várják a törvényhozástól. Csak Budapesten a vendégéjszakák majdnem 15%-át viszik el a közösségi alapon kiadott szálláshelyek.