Published on november 12th, 2018 | by Vereckei András
0Tengerpart vagy városlátogatás? Városlátogatás, négyszer!
Korai lenne még temetni a tengerparti lazulásokat. Továbbra is szerepel az ilyesmi nyaralás az utazni vágyók listáján, de az utóbbi években jelentősen veszített népszerűségéből; a városlátogatások többszörösen lekörözik – derül ki az IPK International felméréséből, a World Travel Monitorból.
Az IPK gazdasági elemző cég az egész glóbuszon kutakodott. A 2007-2017 közötti időszakot vizsgálta Európa-, Ázsia-, Észak- és Dél-Amerika-szerte és megállapította, hogy a városlátogatások mindenhol megháromszorozódott, elérve a 190 milliót. Az impozáns növekedés egyik motorja a temérdek fapados járat, valamint a közösségi szálláshelyek – ún. sharing economy – rohamos terjedése.
A tavalyi év legnépszerűbb városai az Egyesült Államok, Franciaország, Nagy-Britannia, Németország és Spanyolország nagyvárosai voltak. Részarányuk a teljes city break palettából 35 százalékot tesz ki. Ugyanakkor érdekes, hogy az első ligán belül továbbra is az európai városok viszik a prímet 60%-kal.
A city breakek népszerűsége különösen az ázsiaik – különösen Kína, Korea és Japán utazói – között nőtt meg; a térségben akár négy-ötszörös növekedés is megfigyelhető. Az USA-ban háromszoros a növekedési szorzó, míg az európaiak esetében „csupán” kétszeres, aminek a már érett piac az oka.
És kik városlátogatnak ilyen sokat? Az utazók átlagos életkora 41 év. Jó anyagi helyzetükhöz magas végzettség társul. Többségében repülővel utaznak, napi költésük akár 170 euró is lehet. Utazási motivációik között kultura, gasztronómia és vásárlás egyaránt szerepel. Ami olvasóink számára különösen érdekes, hogy 70 százalékuk szállodában hál, annak ellenére, hogy a sharing economy szálláshelyek részaránya növekszik. Ugyanakkor visszaszorulóban az olcsóbb szálláshelyek részaránya, növekvőben a prémium szállodáké.